Hallo wij zijn de snelle Zondags ATBBikers

Gem. Leeftijd: +- 35 jaar  ][  Gem. Snelheid: + 21 km/u  ][  Gem. Afstand: 35~70 km

Specialized Gulpen toertocht 2012
Geschreven door Joost Kooi
zondag, 04 maart 2012 00:00
De wekker ging vroeg en de combinatie van een grieperige dochter, nieuwe baan en de Specialized Gulpen toertocht samen met een hele groep ATBBikers.nl, was het voor mijn gevoel, veel te vroeg! Maar goed, alle spullen stonden klaar. Het was alleen een kwestie van vertrekken. Gelukkig vergat ik alsnog mijn bidons. Tja…. Aard van het beestje?

Eenmaal daar moest we parkeren op een leem-achtige akker. De auto voor me kreeg het al niet eens voor elkaar om te parkeren, omdat hij steeds weg gleed. Gelukkig was het nog droog en kon ik wel gewoon goed parkeren. Daarna vlug uitladen, aankleden, inschrijven voor de 70 kilometer en vertrekken. Het viel me reuze mee met te drukte!

Na de start volgde meteen een flinke klim de Gulpenerberg op. Dat was direct genieten. JoostN bedacht om er meteen flink tempo op te zetten. Ik besloot maar in het wiel te duiken en te kijken hoe het zou gaan. Genoeg getraind, dus meteen een mooie test. Ook Fred haakte even aan.
Na wat akkers, reden we richting het vijlenerbosch. En daar begon het leukere werk. Na wat lekker klimmen, volgende ook een schitterende afdaling. Lekker stuiteren en glibberen en hier en daar hard op de rem, omdat wat voorgangers aan het stuntelen waren. Na het vijlenerbosch gingen we richting Vaals. Op de weg hier naar toe sloot ook Joost Boonstra aan bij de kop. En die kan een goed potje klimmen: LCMT
Alle Joosten voorop!!! Schitterend!
Richting Vaals was het klimmen en wat dalen. Na een mooie afdaling met sprong draaide de route direct richting een hele pittige klim. Vele liepen naar boven. Maar door wat roepen kon ik mooi blijven zitten. Wel even lekker mijn maximale hartslag aangetikt.
Na de 2e stop volgde een geweldig gave afdaling. JoostB was vergeten zijn acrobatenpak aan te trekken. Een tak schiet omhoog, waardoor hij enkele meters op zijn voorwiel naar beneden rijd. Het gaat maar net goed! Een ware acrobaat… Of clown… wat je wil :) Het ging gelukkig goed. Eenmaal beneden houdt plots het pad op. We zaten verkeerd. En Joost Boonstra had ook nog een lekke band. We waren niet de enige die verkeerd zaten. Ook Jos Engelen (winnaar van de gulbergen 24) komen we tegen onder bij het water. Via een trappetje komen we voorbij het water en zien we in de verte de mannen weer rijden. De schade voor Joost B viel uiteindelijk tegen. Er zat een scheur in zijn band. Een Risico dus om door te rijden. Ik geef nog wat ongewilde tips, waarna hij besloot de tocht voor te zetten.
Eenmaal de 50 km gepasseerd zijn we Joost Boonstra plots kwijt. We twijfelen even om te wachten of door te rijden. We wisten alleen niet of hij nu misschien toch verkort had gereden, of dat hij weer lek had. We besloten dus toch maar door te rijden.
Na ongeveer 55 km kreeg ik plots kramp in beide boven benen en dat was echt genieten tijdens het klimmen. Telkens als het steil werd, dan kwam het weer terug. Gelukkig was het te managen door een hoge cadans te draaien. Stiekem ben ik dan ook blij als we bij de auto zijn. Het begint net wat te miezeren. Dus mooi optijd binnen. Met een reistijd van 3:35 op ongeveer 70 km met 1500 hoogtemeters was ik dik tevreden!
Over het wegkomen met de auto was ik minder tevreden! Weet je nog, 2e alinea… “leem-akker” en combineer dat met regen… JUIST! Ik zat muur vast. Gelukkig dank zij wat behulpzame bikers kon ik toch richting huis en was ik ruim op tijd thuis voor PSV – Twente. En dat was maar goed ook… NOT! (PSV – Twente)

Even samengevat was dit de leukste Gulpen toertocht tot nu! Heerlijk gereden met de . Enkele pareltjes van afdalingen gedaan en heeeerlijk geklommen! Een klein minpuntje was het gebrek aan eten bij de laatste post.

Als laatste ving ik op dat ze volgend jaar een 100 km tocht willen uitzetten! Ik zeg DOEN!…