Hallo wij zijn de snelle Zondags ATBBikers

Gem. Leeftijd: +- 35 jaar  ][  Gem. Snelheid: + 21 km/u  ][  Gem. Afstand: 35~70 km 

TransAlp 2011
Geschreven door Peter vd Oetelaar   
woensdag, 19 oktober 2011 20:28

Tekstvak:   


Verslag Craft Bike TransAlp 2011,

 

Mittenwald – Riva del Garda,

16 – 23 juli 2011

 

 


De voorbereiding / wat vooraf ging.

 

Dinsdag 14 december 2010, 11:50 uur. Zenuwachtig zit ik thuis voor de laptop, vandaag om 12 uur start de inschrijving voor de Craft Bike TransAlp 2011. Joost Nuyens en ik (Peter van den Oetelaar) hebben het doel gesteld om in 2011 de TransAlp te gaan rijden!. Na ons avontuur tijdens de toerversie van de VasaSport TransAlp 2010 (de huttentocht) heeft het virus van de meerdaagse Alpenmarathons ons te pakken. In een enthousiaste bui hebben we dan ook besloten om ons proberen in te schrijven voor de echte!

Alle gegevens en noodzakelijke informatie heb ik voor me op tafel uitgespreid liggen als om 5 over 12 de website “live” gaat. Als een dolle tik ik alle data in, alle persoonsgegevens moet je invullen, alle akkoordverklaringen aanvinken en verzenden. Natuurlijk loopt de site vast, weer een keer alles invullen en verzenden, weer vast. Dit herhaalt zich een keer of 10. Uiteindelijk om 38 over 12 ben ik er door, de verzending is weg en nu is het afwachten of we er tussen zitten. En paar minuten later krijg ik een retourmail, een onduidelijk mailtje waaruit pas een paar dagen later duidelijk wordt dat we er inderdaad bij zitten. Yes!, TransAlp 2011, here we come! 

Uit de 2010 versie weten we inmiddels wat we zo’n beetje moeten plannen aan trainingsarbeid. Dat jaar heb ik met trainschema’s van Coen van Schijndel van TopVorm de vereiste vorm bereikt. Met behulp van deze schema’s, zij het hier en daar een beetje aangepast, ga ik de voorbereiding in.

De eerste kink in de kabel: Tijdens de nieuwjaarsrit van de ATBBikers op 2 januari ga ik hard en ongelukkig onderuit op een ijzig stuk pad. Mijn hand en duim doet gelijk erg pijn, wordt 2x zo dik en ik besluit de rit af te breken. Volgende dag naar de huisarts en eerste hulp. Foto’s gemaakt waaruit bleek dat mijn gewrichtsbanden van mijn duim zijn afgescheurd! Naar de specialist en de chirurg, operatie op 21 januari en daarna 6 weken in het gips/spalk met fysio. Gelukkig krijg ik na 2 weken een kunststof duimspalk zodat ik wel voorzichtig op de Tacx kan trainen. Zo draai ik mijn trainingsuurtjes braaf in de woonkamer voor de laptop en de tv. Het is toch geen weer buiten denk ik nog bij mezelf.

Op zondagochtend 20 maart de eerste buitenrit met de ATBBikers in Nijmegen. Eerder die week wel weer een voorzichtig ritje op de racefiets gemaakt, kijken of het schakelen ging en of de trillingen te doen waren. Dat bleek het geval. In het terrein wel wat moeilijkheden met schakelen, maar door fysio nam de kracht snel toe. Fysiek had ik het wel moeilijk, had veel ingeleverd qua vorm.

In april de trainingen verder uitgebouwd, mooie ritten als de Omloop van de Voerstreek en de Kellerwald Bike Marathon in Duitsland zouden me vorm moeten geven. Wat bleek dat ik toch nog steeds niet de vorm kreeg die ik verwacht te hebben, ik moest veel inleveren op Joost en dat was ik niet gewend! Hier kwam het mentale probleem om de hoek kijken. Ik zat in een dipje, dacht dat ik niet op tijd in vorm was. Dit red ik niet alleen dacht ik en heb gelijk een afspraak gemaakt bij Coen van Schijndel voor een test en voor het begeleiden met schema’s. De vorm, tenminste de cijfers, waren niet eens zo verkeerd, alleen had ik blijkbaar zelf die bevestiging nodig om uit mijn dipje te komen. Coen maakte weer schema’s voor me en stond me bij in raad en daad. Gek dat dit zo tussen je oren kan gaan zitten. De progressie is zichtbaar en ik werk de komende 3 maanden braaf en accuraat mijn trainingen af. Ik voel de vorm weer goed terug komen, eindelijk!!!!!

Even wat data totaliseren van mijn trainingen: in een periode van 3,5 maand t/m half juli 2011:

75 trainingen, 4.100 km, 165 uur, 24.000 hoogtemeters, 156.500 kCal, veel duurwerk in D1 en 100 rpm afgewerkt, langste rit 156 km, hoogste klim 2.200 hm.

Midden juli blijkt dat ik er gewoon klaar voor ben! De bike is klaar; voorvork geserviced, veel onderdelen vervangen zoals aandrijflijn, banden, lagers achterbrug, weer als nieuw! Nog wat inkopen van poeders, bar’s en gelletjes en een reserve achterdemper van de Epic mee van Kivada Wielersport. We zijn er klaar voor.

Wil je het complete verslag verder lezen klik
hier
, vanaf pagina 2
 

 
No images

Slider

Strava

Merken

Banner