Hallo wij zijn de snelle Zondags ATBBikers

Gem. Leeftijd: +- 35 jaar  ][  Gem. Snelheid: + 21 km/u  ][  Gem. Afstand: 35~70 km 

LCMT 2010
Geschreven door Kees   
donderdag, 20 mei 2010 18:59

LCMT 2010


Na een gedegen voorbereiding met veel trainingsuren was het dan zo ver de LCMT 2010 ging van start. ’s Morgens om 6:00 uur opgestaan, de auto was al gepakt dus om een uur of half 7 was ik op weg. Na een vlote rit kwam ik om half 9 aan in Stavelot. Eerst mijn tas afgezet bij het “stadion” waar de start plaats zou vinden en daarna een goede parkeerplaats zoeken waar de auto 4 dagen kon blijven staan. Terug bij het “stadion” heb ik me omgekleed en mijn bagage ingeleverd bij de vrachtwagen. De chronorijders waren ondertussen de proloog aan het rijden 2,7 km met een flinke klim er in. Na de huldiging van de winnaar van de chrono gingen we dan echt van start.

Dag 1 Dag 1
De eerste dag begon zwaar met in de eerste 40km 4 lange klimmen, bovendien was het de dagen voordien goed nat geweest dus de ondergrond was blubber. Vergelijkbaar met de ondergrond tijdens de ronde van Vlaanderen. Tussen de 40 en de 70km was het continue klimmen en dalen maar de klimmen waren niet zo lang. De laatste 20 km waren vooral dalen. De weersvoorspellingen waren niet geweldig gelukkig viel het mee 2 miezer buitjes gehad, het was wel behoorlijk koud. Achteraf hoorde ik dat de meeste rijders meer dan een uur langer over de route hadden gereden dan het jaar te voor toen de ondergrond beter was. De eerste dag was zwaar!

Avondritueel
Aangekomen in Houffalize de fiets schoongespoten en geparkeerd in de garage. Mijn tas opgezocht en naar mijn hotelkamer gegaan. Daar heb ik kennis gemaakt met mijn kamergenoot voor de komende dagen. Bas van Hout, zo bleek hij te heten, reed dit jaar voor de 8ste keer de LCMT ook heeft hij al 3 keer de Trans Alp gereden. Douche ging niet meteen omdat de druk weg was door de overbelasting. Daarom eerst maar gaan eten en daarna onder de douche. Daarna de fiets schoon gemaakt in de garage. Mooi gezicht al die fietsen die aan de riolering en CV leidingen hangen om schoongemaakt te worden. Terug op de kamer vroeg Bart of ik nog een pilsje mee ging pakken maar ik was te moe en bleef op de kamer. Bart was snel weer terug want de meeste mensen bleken te moe.

Dag 2 Dag 2
De tweede dag was het weer bewolkt en behoorlijk koud door de stevige noordenwind. De rit zou door Luxemburg gaan en via Bastogne weer terug naar Houffalize gaan. Vanaf het begin had ik wat last van kleine pijntjes en een houten kont, maar de benen waren goed. De ondergrond was over het algemeen beter dan de dag te voor. De rit was langer dan de dag van te voren, maar tot 9 km (ik dacht nog 7) voor het eind dacht ik dat ik hem binnen 6 uur (netto) zou rijden. Maar de laatste 9 km waren bijna net zo zwaar als de rest van de rit. Het begon met een steile lange klim, daarna een pad dat zo modderig was dat het achterwiel voortdurend rond spinde. Daarna een pad dat modderig was en bovendien overgroeid met brem dat in je gezicht zwiepte. En weer een steile klim deze was wel korter. Tijdens dit laatste stuk was er ook nog een steen tussen de vorkpoot en de vorkkroon terecht gekomen. De 6 uur heb ik met 23 minuten overschreden. Bij het hotel werd het programma van de dag voordien herhaald, fiets schoonspuiten, eten, douchen, fietspoetsen en deze avond wel een Shoef.

Diverse rijders
De mensen die mee reden waren heel divers, van professioneel aandoende ploegen met volgwagens met alles erop en eraan tot mensen die geen idee hadden waar ze aan begonnen waren. Deze laatste liepen de eerste dag al te mopper over wat de organisatie wel niet van hen verwachte. De sfeer was zeer goed, de chrono rijders hadden respect voor de toerrijders. Anders om gingen de toerrijder tijdens de chronodelen al bij voorbaad aan de kant als er een chronorijder aan kwam.

Dag 3 Dag 3
Voor de derde dag had ik wat schrik door de pijntjes van dag twee en de aankondiging dat dit de zwaarste rit zou worden. Het bleek echter niet nodig want het werd de beste dag van de 4. Het weer was veel beter, lichtbewolkt, dus regelmatig zon. De rit begon met een lange klim het dorp uit. Het eerste stuk ging over de groene route die wij vorig jaar op de zaterdag middag reden. De onneembare klim die ik toen wel pakte zat er deze keer niet in. De rest van de rit was erg mooi met veel klimwerk en zowel technische als snelle afdalingen. Op 35 km een klim van 5 km, over de weg omdat de route op het laatste moment veranderd moest worden omdat we een wielerevenement kruiste. Na de 50km nog een klim van bijna 8km. Na de 60km was het vooral dalen naar Houffalize. ’s Avonds weer het vaste ritueel. Deze avond wel wat langer in de bar gehangen om te vieren dat het zo goed gegaan was.

Bevoorrading
De verzorging onderweg was overweldigend. Elke dag waren er 3 stops en aan het eind van de rit was er ook nog te eten en te drinken. Er was veel variatie in het geen geboden werd en elke stop had zijn eigen specifiek “hoofdgerecht”.

Dag 4 Dag 4
De laatste dag eerst de bagage in leveren en daarna op pad. De andere dagen waren we als groep vertrokken maar vandaag mocht iedereen vanaf 8:30 uur vertrekken. Alleen de chronorijder vertrokken als groep om 9:30. Het weer was vandaag weer net als gisteren lichtbewolkt met regelmatig zon, al maakte de wind het soms nog wel koud. Het was bijna de gehele rit klimmen en weer dalen. Met als hoogtepunt een supersteile klim op 50km. De rit ging door het Duitstalige deel van België, dit deel van België ziet er anders uit dan de rest van België. Veel opgeruimder, betere wegen, schoner kortom eerder Duits dan Belgisch. De laatste dag heb ik samen gereden met mijn kamergenoot, we zijn dan ook samen over de finish gekomen.
Na de aankomst eerst de auto opgezocht en de fietsen er in gezet. Daarna een paste gegeten en wat gedronken, de bagage ophalen, verkleden en naar huis. Weer naar mijn meiden.

Kortom
Het is me zeer goed bevallen, de organisatie was goed, de ritten waren mooi en gevarieerd, de benen werden met de dag beter, de sfeer was goed. Bij leven en wel zijn ga ik volgend jaar weer, al verwacht ik wel meer ATBBikers.

Foto's



Groetjes Kees van den Aker (alias: Black Rider)


 
No images

Slider

Strava

Merken

Banner