Hallo wij zijn de snelle Zondags ATBBikers

Gem. Leeftijd: +- 35 jaar  ][  Gem. Snelheid: + 21 km/u  ][  Gem. Afstand: 35~70 km

De “Blubber van Vlaanderen“ (de ronde van Vlaanderen)
Geschreven door Joost2.0
zaterdag, 10 april 2010 19:21

Vanmorgen was het zo ver. De ronde van Vlaanderen stond op het programma. We gingen voor de 75 KM mountainbike. Technisch niet de grootste uitdaging, maar het zou zeker een leuke dag worden.

Ik ging weer een keer met de ATB bikers op pad. Gezien de afstand (we moesten naar Ninove) werd ik al vroeg opgehaald. Er stond 135 km autorijden op de planning. Mijn vriendin was zo lief geweest om samen met mij op te staan voor mentale support. Een lading zwart goud deed de grijze massa activeren.

Precies op tijd stond Jurgen voor de deur. Mijn metgezel voor de rit. We hadden met de rest afgesproken bij tankstation de Beerze net voorbij Eersel. Daar nog even een kop koffie en weer verder.

Na een gezellige autorit kwamen we aan in het dorpje. Er was al een kleine mierenhoop van mensen. Wielrenners en mountainbikers reden af en aan. We mochten ons dan ook gelukkig prijzen met onze parkeerplek. Vlug alles preparen en naar de start!

We waren met een leuke grote groep. Het merendeel mooi gekleed in het ATB-bikers rood. Ik… ik camoufleerde me zelf in het zwart. Na wat oponthoud en een fotosessie konden we dan eindelijk van start.

Al snel werd duidelijk dat schoon blijven geen optie was. Enkele verstrooide Belgen probeerde nog hun bikes over de plassen te tillen, maar gezien het blubberfestijn dat nog zou volgen, was dat een missie gedoemd te mislukken. Het glijden kon begin!

Binnen de kortste keren zat mijn voor deri vol met deri. Kettingzuigingen was het gevolg. Het was zo erg, dat ik mijn middenblad niet meer kon gebruiken. En dat al na 10 km!

We rijden door verschillende dorpjes, slijkweggetje en veldjes en kregen het ritme lekker te pakken. Lekker stampend reden we een heuvel op. Bjorn voorop, ik er vlak achter en daarachter Menno. Na verloop van tijd zagen we toch nog maar weinig mede-bikers. Ons vrezen werd werkelijkheid! We zaten verkeerd! Gratis extra hoogtemeters was de motivatie!!

De rest van de groep had inmiddels een aardige voorsprong. Dus vol gas in de achtervolging. Onze haast eindigde bijna in een crash door een onduidelijke brabbelende Belgische dame. Gelukkig zonder schade! We vervolgen onze weg. Door een park heen naderende we de eerste stop. Ik werd nog gewaarschuwd dat het aankomende bruggetje glad zou zijn. In mijn eigenwijsheid dacht ik, ach dat gaat wel… Ik mag blij zijn dat ik niet de sloot in reed, want het waren knikkers op een ijsbaan.

De pauzes waren goed verzorgd. De versnaperingen bestonden uit diverse koeken, sportdrank, fruit en water. Erg goed geregeld! Tevens hing er een hoogteprofiel van de route. De discussie onder de bikers was iets met een lange slag uit je camelbag. De oudjes maande de jonkies tot kalmte ;) Tevens vergeleek Jurgen de eerste berg nog even met een verkeerdrempel.  Het mocht inderdaad de naam berg niet dragen! Tijd om weer verder te gaan!

Modder, modder en nog eens modders!!

De tocht gaat verder en al snel verruild de weg zich voor opnieuw modder, blubber en slijk. Dat maakte het rijden van de juiste lijn makkelijk! Er was geen lijn! Gewoon proberen door de boter te blijven trappen. We reden van het ene modderveld in het andere. Gelukkig pakte mijn Noby Nic’s alles goed vast, zodat mijn band 2 keer zo dik werd zonder profiel. Het deed me deugt dat ik niet de enige was met dit probleem. Het maakte de tocht zwaar.

Waterfietsen

Later op de route kwam pas het echte waterfietsen. Het eerste stukken kwamen wat plassen, maar deze werden dieper en dieper. Uiteindelijk monde het pad uit op een soort drijfstand. Hier was niet doorheen te komen. Vele al dan niet iedereen moest afstappen. Dit was niet te rijden!

Inmiddels waren we over de helft en moesten we de meeste hoogtemeters nog krijgen. Na een klim, een leuke afdaling en daarna meteen weer een klim, waren we met heel de groep verkeerd gereden. De scouts ging op pad om te kijken waar we eigenlijk heen moesten. Uiteindelijk besluiten we de weg naar beneden te rijden. Dit blijkt de goede weg. Door het waterfietsen, de wind en het niet aan doen van mijn overschoenen vroren mijn voetvingers er zowat af. We naderde de muur…

De muur

We voegde ons samen met de krommesturen en begonnen aan de mooiste klim van de tour. Ik begin fanatiek, maar schakel al snel over op ploeterstand. Om ons heen stuiteren de wielrenners op en neer. Velen geloofde het wel een gingen te voet verder. Een enkeling komt ten val en stort ter kassei. Niet de meest plezante ondergrond.  Bij bovenkomst is het schitterend. Jammer genoeg wordt er direct doorgereden, dus tijd voor een kodakmoment was er niet.

De volgende klim was de Bosberg. Ik schakelde direct over op ploetstand, echter was deze klim een stuk minder zwaar dan verwacht. Na de afdaling van de Bosberg gingen we linksaf de slijk weer in. Een cyclocrosser denkt niet na een gooit hem gewoon naar links. Een bijna crash met een aansnellende wielrenner was het gevolg. Dat ging echt maar net goed!

Richting het einde wordt het parcours beter Het is iets droger, de klimmetjes worden leuker, alleen jammer genoeg naderen we het einde al.

Als ik over de finish kom is het publiek al vertrokken. Kennelijk moeten ze gedacht hebben dat ik uitgevallen was. Anders hadden ze er zeker nog gestaan! We draaien nog 1 keer af terug naar de start. En daar eindigt de tocht. We sluiten af met de hoofdprijs van de dag! Een dikke vette Belgische hamburger! GENIETEN!

Conclusie

Zonder modder stelt de route niet veel voor. De route bestaat uit veel brede wegen en afdalingen. Echter door de modder was het een intensieve en gezellige tocht met de ATB-bikers. De organisatie was goed en vooral de muur was erg leuk om te rijden. In drogen toestand was het denk ik een stuk minder leuk geweest, al was dit wel iets te veel van het goede!

Volgend jaar ben ik er weer bij. Op de mountainbike of racefiets? Dat weet ik nog niet!

Technisch: *

Afstand: ***

Organisatie: ****

Gezelligheid: *****

Eindoordeel:

Groetjes Joost2.0

Mountain-bikers.nl

The best place to start your trail