Hallo wij zijn de snelle Zondags ATBBikers

Gem. Leeftijd: +- 35 jaar  ][  Gem. Snelheid: + 21 km/u  ][  Gem. Afstand: 35~70 km

Duchenne Heroes 2009
Geschreven door Jeroen en Frank
donderdag, 01 oktober 2009 20:23

ATBBikers Klaas, Jeroen en Frank deden mee aan de Duchenne Heroes 2009 700km, 10.000Hm

Dag 1 - 13 september 2009
Etappe: Wiltz – Dochamps (86 km)

1800 hoogtemeters

Een zonnige start en finish in de regen

De eerste etappedag van Duchenne Heroes begint zoals alle volgende dagen om 6:30 uur, na een redelijk koude nacht, zonnig..
7:00 uur ontbijten en brood voor onderweg smeren, fietskleding aantrekken, tas inpakken en om 8:15 – 8:30 starten. Na maanden van training en voorbereiding was vandaag dan echt het moment aangebroken om te gaan knallen’. Dag 1 is vooral een opbouwende dag. De eerste dertig kilometer kunnen we wennen aan het fietsen met GPS en aan elkaar. Net voor de grens van België beginnen de eerste meters offroad. Vervolgens gaat de etappe over de bekende mountainbikepaden bij Houffalize en La-Roche-en-Ardenne, een parcours dat door veel mountainbikers wordt bestempeld als de mooiste van de Ardennen. Tijdens de dag wordt het weer jammer genoeg steeds slechter en krijgen we flinke enkele regenbuien op hun hoofd. De etappe wordt afgesloten met een pittig toetje; Vanuit het pittoreske La Roche nog een tien kilometer lange klim over inmiddels de modderige ondergrond naar de camping in Dochamps.

Na binnenkomst volgt een vast ritueel dat de gehele week zo zal blijven:  fietsen afspuiten, douchen, eten, technisch onderhoud/reparatie fiets, koffie/sapje en dan naar bed om +/- 22:30 uur

Een goede nachtrust is gewenst want morgen wacht de Koninginnerit en de weersverwachting is dat het erg slecht weer kan worden, dus we hebben besloten om morgen om 8:00 uur te vertrekken om genoeg tijd te hebben om de 96 door moeilijk terrein af te leggen voor het donker wordt.

Dag 2 - 14 september 2009
Etappe: Dochamps – Sart-Lez-Spa (96 km)

2400 hoogtemeters

Koninginnerit zwaarder dan verwacht

Dat de tweede dag de zwaarste dag van Duchenne Heroes zou zijn was al bekend. Maar dat de Koninginnerit zo zwaar zou worden niet. We staan vanochtend al om 8.00 uur aan de start om zoveel mogelijk tijd te hebben om de tweede etappe te fietsen. Vanaf de camping in Dochamps wordt de toon direct gezet met een klim naar de Baraque de Fraiture, het hoogste punt van de route. Vervolgens fietsen we de afdalingen en klimmetjes over de vaste routes van Vielsalm en Lierneux tot het eerste checkpoint in het dal bij Trous de Bra. Tijdens de tweede etappe komt de regen wederom met bakken uit de hemel, hier en daar vergezeld door een onweersbui. De brede boswegen naar Trois Ponts veranderen langzaam in modderpoelen en ook de technische routes rond het Meer van Coo worden door de regen nog uitdagender. De uiterst zware etappe, mede door het slechte weer, doet menig deelnemer beslissen om stukken af te snijden of soms zelfs de rest van de etappe over de weg te fietsen. Dat geldt echter niet voor Team Bike Brothers Brabant; nu we er toch zijn zullen we hem helemaal rijden ook! Zelfs tot aan de camping toe blijft de route zwaar en uitdagend en volgen we de soms smalle en technische single tracks. Het Rode Kruis moet vandaag flink aan de bak; door het slechte weer zijn er veel valpartijen. Gelukkig geldt dat niet voor ons team, en komen we rond 18:30 heelhuids, moe en onder de modder over de finish

Dag 3 – 15 september
Sart-lez-spa – Vijlen (Vaals, Nederland) (91 km)

1700 hoogtemeters

Terug naar Nederland

We worden toch wel met een paar stijve benen wakker en strompelen richting ontbijt. De derde etappe van Duchenne Heroes 2009 begint in de buurt van het alom bekende racecircuit Spa-Francorchamps, waar in 2005 en 2006 ook de wedstrijden zijn verreden voor de Wereldbeker Mountainbike. Direct na vertrek beginnen we al met een erg leuke klim om op te warmen en het dal van de Weyai uit te komen. In de eerste helft van de etappe worden spectaculaire afdalingen goed afgewisseld met talloze klimmen. Slechts enkele kilometers zijn vlak, we moeten onze aandacht volledig bij het fietsen houden.
Na een regenachtige start, fietsen we de derde etappe geheel in de zon. De buien van de voorgaande dagen hebben de route er echter niet makkelijker op gemaakt. De route is voor grote delen heel erg modderig en dat betekent vele kilometers “baggeren” en iedere biker weet dat dat weer veel schoonmaken, nalopen en smeren betekent. Ook deze dag komen we rond 18:30 uur pas binnen, door een aantal lekke banden (incl KLAPband van Frank) en remproblemen bij Marc. Het is al ruim 19:00 uur geweest als een groot deel van de deelnemers nog moet nog binnenkomen. De finish wordt wel steeds gezelliger. Nu we weer in Nederland zijn, staan er steeds meer vrienden en familie op de camping te wachten om de mountainbikers binnen te halen. Zelfs mensen die hier op de camping staan hebben zich bij de finish verzameld om juichend de heroes binnen te halen.

Als je laat binnenkomt loop je wel achter de feiten aan want het is inmiddels 19:00 uur als we gaan douchen, eten en aansluitend nog het onderhoud van de fietsen moeten doen. Aansluitend mogen we wel even langs bij de masseur om de stijve benen even te laten behandelen; dat is toch wel lekker!! Snel onder wol, want morgen gaan we kris kras door Zuid Limburg voor een ruime 100 kilometer.

Dag 4 – 16 september
Vijlen (Vaals) – Valkenburg (103 km)

1800 hoogtemeters

Rondje Limburg

Hemelsbreed liggen Vijlen en Valkenburg niet ver uit elkaar. Maar we moeten vandaag wel ruim 100 kilometer en 1820 positieve hoogtemeters afleggen om uiteindelijk te finishen in Valkenburg. Het strijdtoneel van de enige echte Pro-Tour wielerklassieker in Nederland, de Amstel Gold Race, vormt vandaag het decor voor de vierde etappe van Duchenne Heroes 2009. De organisatie heeft de mooiste vaste mountainbikeroutes aan elkaar gelust tot een dikke 100 kilometer. De heuveltoppen liggen een stukje lager dan in de Ardennen, maar dit betekent niet dat het eenvoudig is. De korte klimmetjes en afdalingen in Zuid-Limburg zijn venijnig. Bovendien liggen op de mountainbikepaden veel losse stenen, waardoor we uitermate geconcentreerd moeten blijven. Op deze dag zien we erg veel mensen met lekke banden. Ons inmiddels beproefde “treintje” loopt de ze dag erg lekker en we komen daardoor rond 16:30 over de finish. Met name de laatste 5 kilometer loopt ons treintje met Marc als locomotief dik over de 25km per uur.

Aan de finish worden we opgewacht door: Elles, Marty, Toby, Francien, Dianne, Jacobine, Manon en Iris. Erg fijn om je eigen gezin en familie aan de finish te zien!! De aankomst van dagetappe 4 had een extra feestelijk tintje; Bakkerij Steevens trakteerde iedereen op een heerlijk stuk taart na het fietsen. Limburgse vlaai na een dag biken: dat fietst er lekker in!!! Later op de avond komen de zwagers van Jeroen (David, Jan en Ard)(alle 3 sponsor trouwens) nog een kijkje nemen in het kampement van Duchenne Heroes 2009

En ook al zijn we inmiddels in laagland Nederland gearriveerd, makkelijk zullen de laatste dagen niet zijn. Voor wie niet van klimmen houdt is het goede nieuws dat de zwaarste etappes met de meeste hoogtemeters erop zitten. Maar tegelijkertijd gaat nu ook het aantal kilometers per dag omhoog. Duchenne Heroes 2009 blijft bikkelen tot het eind.

Dag 5 – 17 september
Valkenburg - Herkenbosch (108 km)

815 hoogtemeters

De vijfde etappe is er –qua zwaarte van de route gezien- een van herstel. Voor team Bike Brothers Brabant geen reden om het rustig aan te doen, want we willen vandaag graag vroeg finishen. Je hebt dan even wat meer tijd voor je fiets en jezelf. Vanaf de camping in Valkenburg volgt de route voornamelijk landwegen richting het oosten. Bij Landgraaf staat de heroes de grootste ‘bult’ van de dag te wachten: de Wilhelmina Steenberg. Wellicht bekend terrein voor sommigen; de mountainbiketochten van Limburgs Mooiste kwamen hier overheen.
Over de Wilhelmina Steenberg loopt de vaste mountainbikeroute van Heerlen en dat is voor ons bekend terrein omdat we deze route in de voorbereiding meerdere keren en (zelfs 2x achter elkaar) hebben gereden. Deze route volgen we verder tot het eerste checkpoint in Landgraaf.
Na het checkpoint volgen de heroes de routes over de Brunsummerheide en de Schinveldroute (beide routes eveneens bekend van trainingen) die verrassende technische passages hebben. Het laatste stuk van de route voert weer langs landweggetjes, bospaden en enkel landgoed naar het Meinweggebied.

Vandaag staat het gas er weer goed op want met een gemiddelde van 18km per uur komen we om 15:55 over de finish, en dat is wel erg lekker, want de zon schijnt, we hoeven niet te wachten bij de douches en kunnen direct terecht voor een massage van de inmiddels toch wel stijve benen.

Het aftellen is begonnen. Morgen, de één-na-laatste etappe, is de langste etappe van Duchenne Heroes 2009. De etappe Herkenbosch – Venray telt maar liefst 112 kilometer!

Dag 6 – 18 september
Herkenbosch – Venray (112 km)

735 hoogtemeters

De een-na-laatste etappe van Duchenne Heroes 2009 is  een onverwachts leuke dag. Ondanks dat de etappes in Nederland vlakker zijn dan in de Ardennen, is de natuur prachtig en zit de etappe vol technische klimmetjes en afdalingen in de twee nationale parken die doorkruist worden. Het eerste nationale park waar we induiken, is het Meinweggebied.staat al vanaf de eerste editie op het verlanglijstje voor de route van Duchenne Heroes. Het Nederlands/Duitse nationale park heeft een grillig terrein dat is ontstaan door breuken in de aardkorst en inscheuring van de Maas. Deze route door het Meinweggebied voert ons over de vele singletracks, pittige klimmetjes en dito afdalingen.
Na Venlo duiken we het tweede natuurpark in: Maasduinen (tussen de Maas en de Duitse grens). Dit gebied verschilt behoorlijk met het Meinweggebied; lange bospaden en natuurschoon zijn de hoogtepunten.

Ook vandaag rijden we weer erg lekker door om rond 16:00 uur te finishen.

Aan de finish staat de sponsor van onze camper en de broer van Jeroen; Diederik, met zijn zoontje Alec die voor de gelegenheid zijn MTB loopfiets heeft meegenomen en daarmee over de camping scheurt.

Vanavond, de laatste avond van Duchenne Heroes 2009, staat er geen ‘energiemaaltijd’ op het menu. De barbecue staat aan en dat betekent GEEN PASTA!!!

We gaan nog even koffie drinken bij Jan en Edith en dan op tijd naar bed, want morgen gaan we richting Nijmegen en dan naar huis!!!

De Finale – 19 september
Venray – Nijmegen (78 km)(90km incl rondje Nijmegen)

711 hoogtemeters

De laatse loodjes…..

Vandaag reden we het laatste stuk van de etappe door het Rijk van Nijmegen. De laatste kilometers van deze week zijn door de talloze korte klimmen nog best pittig! Maar dit stuk van de route ligt ons erg goed en nog eenmaal zetten we ons “treintje”in gang en denderen we over dit deel van het parcours. We rijden een team dat lekker in ons wiel zat “los” en halen nog een aantal teams in. Als is het dan geen wedstrijd, het voelt wel erg goed om lekker snel onderweg te zijn.

Bij aankomst op de verzamelplaats 0m 14:30 uur blijken we 5e team te zijn dat daar aankomt. We wachten op de andere teams en onder politiebegeleiding leggen een rondje van 12km door Nijmegen af.
De emoties zijn zaterdagmiddag groot in Park Brakkenstein. Een enorme groep vrienden, familie, Duchenne patiëntjes en hun ouders hebben een erehaag gevormd waardoor we onze laatste meters afleggen, aangemoedigd door spreekstalmeester ‘Gemma Glitter’.
Onder luid applaus wordt de opbrengst van Duchenne Heroes 2009 bekendgemaakt: 1.015.000 euro.
We zijn erg blij dat we door onze deelname een bijdrage hebben kunnen leveren aan dit enorme bedrag.

Dan kunnen we eindelijk naar onze vrouwen, kinderen en ouders om te vieren dat we deze monstertocht hebben volbracht. Na iedereen gezoend en geknuffeld te hebben is er zelfs champagne en worden er nog een hoop foto`s gemaakt. Langzaam komt het besef dat het echt afgelopen is en dat het tijd is om naar huis te gaan.

We zetten onze bikes achter op de camper en gaan met de familie op weg naar huis voor een GROOT BORD PATAT MET VEEL SAUS EN 2 FRIKANDELLEN. Dat is wel erg lekker na de hele week pasta en verantwoorde voeding, en na het verbranden van zoveel calorieën geen enkel probleem!!
Lekker onder de douche, heerlijk slapen in je eigen bed en dromen van steile klimmen, spannende afdalingen, technische singletracks en, en, … zzzzzzzzzzzzzzzzzz