Hallo wij zijn de snelle Zondags ATBBikers

Gem. Leeftijd: +- 35 jaar  ][  Gem. Snelheid: + 21 km/u  ][  Gem. Afstand: 35~70 km

ATB clinic 2009
Geschreven door Markje
maandag, 25 mei 2009 00:00

Markje en Spoedy_1 Een tijdje terug zat ik met een zakelijke relatie (ITSN) wat te babbelen over welke sporten we deden vanwege zijn spierpijn. Zodoende kwam ter sprake dat ik mountainbike. Meteen ging er een mail mijn kant op met de uitnodiging voor een MTB-clinic. Ik moest meteen aan Menno denken als geestelijk vader van de atbbikers.nl en dus heb ik gevraagd of ik iemand mee mocht nemen; dat was geen probleem.

Zo gezegd zo gedaan en 17 mei stond ik iets na 7u30 bij Menno op de stoep en na wat gedoe met mijn fietsendrager gingen we richting Limburg en wel naar Reuver (tussen Venlo en Roermond). De clinic zou gegeven worden door Sjef Klerken (Menno al bekend van dit filmpje, al kwam hij daar pas later achter) en door Leon Kuypers, zijn teammaat.

Vol goede moed en met flink wat regen kwamen we aan in Reuver, waar al enkele bikers stonden te wachten. Van de 24 inschrijvingen zijn er uiteindelijk 13 op komen dagen (waarschijnlijk vanwege het weer), dus we vielen goed op met onze rode shirts.

Na een korte introductie van Sjef en Leon kregen we enkele oefeningen; dat begon al op de parkeerplaats: een zo klein mogelijk rondje rijden. Dat lijkt simpel, maar valt tegen, vooral als je het een keer de andere kant op probeert. Tegen 9u30 zijn we het bos in gefietst naar een veldje op een heuveltje waar de rest van de clinic gegeven werd.

De tweede oefening was klimmen. Ook daarvan denk je dat je alles wel weet, maar toch: de allerlichtste versnelling, langzaam rijden en in rechte lijn naar boven; balans dus. De bedoeling was om te leren dat je niet naar je voorwiel moet kijken, maar naar het punt waar je naartoe moet. Ook was het door de lichte versnelling een oefening om te ervaren dat je je gewicht moet verdelen om niet weg te slippen of achterover te gaan.

Daarna kregen we uitleg over remmen in een afdaling. Deze oefening kregen we omdat veel mensen bang zijn hun voorrem te gebruiken in de afdaling en daardoor vrijwel alleen met achter remmen. Hiermee is de kans op een blokkerend achterwiel groot en daarmee verdwijnt de controle over de fiets. De oefening was eenvoudig: begin de afdaling in een redelijk tempo, sta voor de pionnen stil en gebruik daarbij alleen de achterrem zonder een blokkerend achterwiel en blijf de controle houden over de fiets.
Om te laten zien dat je niet meteen voorover gaat, werd de oefening herhaald, maar dan met de voorrem en zonder een blokkerend voorwiel. Ook dat valt tegen, omdat je voorrem behoorlijk remt en het moeilijker is om te doseren.

Tot slot de oefening nog eens, maar dan met beide remmen. Dan merk je dat je voor flink kunt remmen zonder over de kop te gaan. Dat je een groot deel van je remkracht uit je voorrem haalt en dat je eigenlijk met je achterrem wat bijremt. Ook merk je dat je met een blokkerend wiel de controle volledig kwijt bent.

Markje en Spoedy_17 Tot slot hebben we een oefening gekregen om over boomstammen te hoppen. Springen was hier niet aan de orde al moest Menno dat even laten zien. Het ging er uiteindelijk om dat je over een boomstam kon huppen zonder de boomstam te raken. Het moeilijkste hierbij was de timing om je voorwiel op te trekken, neer te zetten en je achterwiel omhoog te trekken. Na nog een aantal tips en wat vragen van onze kant zijn we een kort rondje gaan fietsen om e.e.a. nog in de praktijk te brengen, maar dan allemaal wat lastiger.

Markje en Spoedy_3 Rond de middag waren we terug bij het restaurant waar we zijn begonnen en kregen we een geweldige lunch. Het blijft leuk om met een groep flink bemodderd deel te nemen aan een goed buffet in een toch wel sjieke tent (ze waren in ieder geval blij dat we buiten gingen zitten en niet binnen). Tijdens de lunch werd het droog, zonnig en aardig warm. Na de lunch hadden we de mogelijkheid om met Sjef en Leon een tochtje te maken; uiteraard, we gaan geen twee uur rijden voor alleen een clinic. Van de 13 die gestart zijn, waren er uiteindelijk 4 die-hards die meegingen. Het gebied is erg mooi in die hoek en we hebben daar een leuk rondje gemaakt (lijkt wel op Vlodrop). Veel singletracks, veel korte lastige klimmetjes, veel singletrack-afdalingen met flink wat begroeiing, al met al toch behoorlijk technisch en een goed moment om datgene wat in de ochtend aan bod was gekomen nog eens te oefenen.Na een rustige rondje van ongeveer 20km waren we tegen 4 uur weer bij de start en konden we onze fiets schoonspuiten bij een camping tegenover het restaurant (dat was wel nodig). Nog wat napraten en iets na 4 uur ging het weer richting Boxtel.

De terugweg verliep voorspoedig, al waren we vrij timide op de terugweg. Vroeg op, lange rit en stevige lunch zijn niet bepaald de ingrediƫnten voor een energieke middag. Al met al hebben we wel een erg leuke dag gehad en persoonlijk heb ik er toch wel wat van geleerd.