Hallo wij zijn de snelle Zondags ATBBikers

Gem. Leeftijd: +- 35 jaar  ][  Gem. Snelheid: + 21 km/u  ][  Gem. Afstand: 35~70 km

Dolomitien TransAlp 2016
Geschreven door Bjorn

Wat begon als een idee om een fietstocht te organiseren, waarbij we alleen berghutten op hoogte zouden bezoeken zou met de juiste toerorganisator werkelijkheid worden. Samen met MTB-Xperinece hebben we een route van 4 dagen in elkaar gezet door de Dolemieten, waarbij we gemiddeld 2000-2500hm per dag zouden fietsen en in totaal een kleine 360km afleggen.

mtb-xperience

Dolomitien TransAlp 2016_1

Pieppieppiep ging de wekker op vrijdagochtend om 05:00 om op tijd mijn bijrijders Patrick en Peter op te halen en naar het verzamelpunt te rijden. Marijn en Tom zouden we daar ook treffen net zoals John en Menno. Hier hebben we nog wat gegeten en besproken hoe we zouden rijden. Al snel in het begin raakten wij John en Menno kwijt door de drukte en het donker, waardoor de achterste autos een andere (langere route) reed. Gelukkig kwamen we elkaar weer tegen net voordat we Italie in reden en hebben we het laatste stuk gezamenlijk gereden. Bij het hotel aangekomen konden we gelijk inchecken en persoonlijk kennis maken met onze gidsen Fokko en Klaas. Tijdens het kennis maken zijn ook de komende dagen besproken.

Dolomitien TransAlp 2016_19

De eerste en gelijk langste dag begon in Brixen en eindigde in de Fanus Hutte. De dag begon nat en koud, na een eerste klim van een paar honderd meter hadden we gelijk de eerste lift te pakken waar we met fiets en al in gingen om boven te komen. Boven gekomen hebben we eerst koffie gepakt om vervolgens een mooie afdaling te pakken naar het dal. Waarna we een mooie klim hebben gepakt naar 2006M hoogte naar de Almgasthof waar we gelijk gelunched hebben. Na de lunch zijn we weer een paar honderd meter gaan klimmen naar de top van de berg waar naar verwachting sneeuw zou liggen en warempel er lag sneeuw……een paar vlokken maar sneeuw is sneeuw! Nu stonden we aan het begin van onze eerste technische afdaling waar we steile stukken met grote rotsblokken en vooral gladde leemplaten zijn tegen gekomen. Maar nu zijn we weer i het dan en we zouden toch elke avond op hoogte in een berghut overnachten en zo doende hadden we weer een erg mooie klim van meer dan 600hm voor de boeg door een oude gletsjer vallei om bij de Fanus Hutte te eindigen deze eerste lange maar vooral leuke en gezellige dag.

Dolomitien TransAlp 2016_12

De tweede dag was de dag waarbij we sliepen in de mooiste en hoogste (2575m) hut genaamd de Nuvolau hutte en de enige dag met 2 liften. De dag begon in tegenstelling tot de eerste dag droog maar wel koud, gelukkig hadden we direct een kleine klim naar boven om goed warm te worden. Om vervolgens een mooie afdaling in te gaan langs een beek en leuke technische stukken om in het dal uit te komen waar we een extra lift hebben gepakt om extra daal meter te kunnen maken over nog meer uitdagende en vooral mooie afdalingen met mooie vergezichten. Na deze afdaling hebben we een lunch gehad om vervolgens met de laatste kabelbaan (stoeltjeslift) naar de laatste klim van de dag te gaan om de mooiste hut van de dolomieten te bereiken. Het eerste stuk van de klim was goed te doen met de fiets, maar het laatste stuk moest lopend met de fiets op de rug worden afgelegd. Na wat haat en nijt van deze mooie maar vermoeide klim te voet hebben we de hut bereikt die gehuld was in mist……het uitzicht hadden we helaas niet. Deze avond lekker gegeten en vroeg naar bed, deze hut heeft namelijk geen elektra na 22:00.

Dolomitien TransAlp 2016_10

De derde dag naar de Pralongia hutte begon koud, volgens de weer-app was het zelfs onder het vriespunt gedaald. Maar de ochtend was zeker niet vervelend de mist was weggetrokken en we hadden nu mooie vergezichten over de Dolomieten met een opkomende zon op de toppen gericht. Na het ontbijt stond er eerst een afdaling van 30min op het programma die alleen te voet weer was af te leggen. Om vervolgens over een mooie singel trail die overliep in grasland en vervolgens weer in een technische singeltrail langs een beek te mogen afdalen. Onder tussen hadden we al wel 4 lekke banden gehad (bij maar 2 personen) en nog een wat langere stop net voor de lunch plek waar we de fietsen een onderhoudsbeurt hebben kunnen geven. Na al dit oponthoud zijn we via een paar erg steile >20% klimmen over verharde paden naar boven gefietst waar we bij een oud fort hebben gelunched. Na het buikje vol gegeten te hebben zijn we begonnen aan de laatste klim van de dag. Deze klim begon vrij geleidelijk maar werdt stijler en stijler om vervolgens weer de 20% aan te tikken over gravel paden. Door alle ingekorte paden door de vele materiaalpech zijn we vandaag nog voor 16:30 in de hut aangekomen en hebben we met z’n alleen eerst een lekker pintje kunnen pakken. Na de borrel zijn we naar de kamer (voor 10 man) gegaan welke wel erg luxe bleek te zijn met een eigen WC, stortdouche en zelfs vloerverwarming die ook nog aan bleek te staan.

Dolomitien TransAlp 2016_5

Na een erg luxe hut te hebben gehad is alweer de laatste en vierde dag aangebroken van onze tocht door de Dolomieten en de reis terug naar Brixen. Weer een dag met meer daal meters en dan kan je de dag niet beter beginnen dan met een mooie afdaling naar het dal niet over serieuze single tracks maar over mooie gravelpaden naar beneden. De klim na deze afdaling zou te rijden zou moeten zijn, maar uiteindelijk ieder van de fiets af moest om een stuk te mogen lopen in de zon. Het tweede stuk van de klim was beter te doen over asfalt naar de lunchplek van deze dag. Tijdens deze gehele klim hebben we een heel mooi uitzicht gehad over de vallei waar we de gehele ochtend doorheen hebben gefietst. Nog een klein stukje gedaald over mooie singletrails naar het dal waar we ook nog een paar leuke foto momentjes hebben gehad. Voor de eerste maal deze 4 dagen hebben we in de zon kunnen fietsen en nu tijdens de lunch heerlijk in de zon kunnen genieten. Na een lekkere lunch zijn we nog een stukje gaan klimmen langs wel een heel erg vreemd veld met houten paddenstoelen en gravel paden. En de laatste afdaling in te zetten via het hoogst gelegen heide veld van Europa naar het plaatje waidbruck om een lekkere pint te pakken en te toosten op een goed einde. Nou ja einde, we moesten nog 15km naar boven via vals plat. En dan wil je natuurlijk als eerste boven komen met de gids in het hotel. Alleen de gids had nog een leuke (korte) route in petto met een stijging van 20% net ff op het einde…lekkerrr. Een aantal was de kopgroep kwijtgeraakt en was verder naar boven gefietst dan nodig, maar al bij al zijn die ook weer opgepikt en kunnen we met z’n allen terug kijken op een erg speciale maar zeker leuke en active mountainbike vakantie door de Dolomieten.

Groetjes Bjorn 'Wij gaan zeker terug!'

meer Fotos

Dolomitien TransAlp 2016_7

Dag 1 MTB TransAlp Brixem -> San Vigilio 80Km

Dolomitien TransAlp 2016_1

Dag 2 MTB TransAlp San Vigilio -> Nuvolau 70Km

Dolomitien TransAlp 2016_2

Dag 3 MTB TransAlp Nuvolau -> Pralongia 40Km -Verkort ivm stukken-

Dolomitien TransAlp 2016_3

Dag 4 MTB TransAlp Pralongia -> Brixem 80Km