Hallo wij zijn de snelle Zondags ATBBikers

Gem. Leeftijd: +- 35 jaar  ][  Gem. Snelheid: + 21 km/u  ][  Gem. Afstand: 35~70 km

Clubweekend Stavelot
Geschreven door MarkS

31 mei, 1 juni, 2 juni.

Na jaren het clubweekend in Houffalize te hebben doorgebracht is dit jaar een enorme villa gehuurd in Franchorchamps, vlak bij het circuit. Blackrider (alias: kees) had een aantal routes gemaakt en de 31e gingen we vol goede moed naar België. Nadat ik Menno en zijn halve huisraad had opgehaald zijn we doorgereden naar Eindhoven om Tommy op te halen.
Nadat ook zijn fiets en spullen ingeladen waren, gingen we naar het vaste verzamelpunt langs de A2 bij Nederweert.
Een bak koffie en rijden maar. Na een paar uur tuffen kwamen we aan in Spa.

clubweekend 2013 stavelot_132

Daar nog even wat boodschappen gedaan en uiteindelijk na wat zoeken elkaar gevonden om nog een frietje te eten. Bij het parkeren nog wat gezeik met een Belg die overduidelijk meer haast had dan wij. Gelukkig had hij ons niet nodig om zichzelf nog even voor l*l te zetten. Na een frietje de op berg richting Franchorchamps. Omdat België nou eenmaal België is, konden we het laatste stukje zelf zoeken, want elke navigatie had ‘bestemming bereikt’. Na een keer heen en weer gereden waren we er: onze Belvilla!

Eenmaal aangekomen, ging het snel. Kamer zoeken, spullen uit de auto halen, fiets in orde maken, omkleden en fietsen maar. Het begon meteen goed: onze gps route gaf een pad aan waar geen pad was. Na een paar minuten zoeken de weg opgegaan en verderop de route weer gevolgd. De route begon met een flinke klim. De eerste klim valt altijd tegen en zo ook deze. Ik zag de rest dan ook snel in de verte verdwijnen. Het enige mooie aan deze klim, was dat we op de terugweg hier naar beneden konden.Na een aantal km’s asfalt zijn we het onverharde opgedraaid om langs een riviertje verder te gaan. Een erg mooi stuk vond ik. Langs het riviertje naar boven, een paar bruggetjes over en weer terug naar huisje.Traditioneel wordt zodra de eersten terug zijn bij het huisje de bbq voorverwarmd. Na een warme douche en een uitgebreide bbq was het tijd voor de volgende traditie: kampvuur. Na wat napraten en vooral slap ouwehoeren was het bedtijd. De volgende dag stond er immers een pittige tocht op de planning.

Zaterdag
Zoals elk jaar was mijn vorm niet geweldig. Daarom had ik ook dit jaar de Koninginnerit verbouwd tot prinsessenrit. Ipv 110km/2500hm was het dan 70km/1300hm, genoeg voor mij. Ergens aan het begin van de route kwamen we bij een klim waar geen pad meer was. Altijd handig. Na wat zoeken een omweg gevonden en we kwamen uit op de beruchte weg van Spa naar Franchorchamps. Inmiddels was het erg mistig en de Belgen mochten ons nog steeds niet. Ze deden dan ook serieuze, maar gelukkig geen succesvolle pogingen ons te raken. Wat kunnen die lui als dollen rijden, niet normaal. We waren nog steeds niet goed en een beetje heen en weer fietsen op een gevaarlijke weg was geen optie. Hup het bos in. Gelukkig voor ons had het de hele week flink geregend, stel je voor dat het droog zou zijn, het pad was één grote blubberige bende. Ikzelf hou daar niet zo van, maar goed, ik was er toch, dus toe maar.

clubweekend 2013 stavelot_33

Na een paar kilometer afzien werden sommige stukken wat beter, maar niet veel. Omdat de rest inmiddels ‘long gone’ was, waren Jurgen en ik de achterhoede. Ergens in het bos werden we ingehaald door 2 locals, waarvan er één overduidelijk zelden of nooit gefietst had en toch zichzelf wilde bewijzen en patserig wilde laten zien dat hij ons wel voor kon blijven.Jurgen en ik keken elkaar aan dachten hetzelfde: uitdaging geaccepteerd. We besloten ze niet meteen terug te pakken, maar gewoon een meter of 25-30 achter ze te blijven. Dat ging goed. De lokale patsers gingen langzaam wat harder fietsen en wij ook. Na een half uurtje ging het weer langzamer en zijn we ze maar weer voorbij gegaan. Dáááág. Na flink wat geploeter bereikten Jurgen en ik het restaurant waar we zouden eten. De Konininginnenroute had ongeveer halverwege de lunch, op zo’n 55km. Ook mijn prinsessenroute had ongeveer op de helft de pauze, na 35km. We waren dus veel vroeger dan de rest. Het restaurant was zelfs nog dicht. Even wachten dus. Het waaide stevig en de wind was koud. We waren dan ook blij dat de eigenaar kwam en wij hoopten al dat we snel naar binnen konden. Helaas, vanwege ons modderbad konden we buiten blijven. Niet echt prettig, maar ja, we bestelden maar vast wat te drinken. Van de honger hadden we de kaart gevraagd, er stond niet echt iets op wat een goede lunch is tijdens een tocht, maar we hadden allebei honger en kozen maar wat. Kort daarna kwam de rest. Vanwege de kou en beperkte kaart besloot iedereen door te rijden en elders een lunch te scoren. Jurgen en ik aten, rekenden af en gingen er vandoor. Inmiddels had ik het erg koud en was blij dat ik weer kon trappen. 1 klim en ik zou wel weer op temperatuur zijn, alleen kwam die voorlopig niet. De Prinsessenrit had juist na de lunch zo min mogelijk klimwerk en alleen nog de beruchte klim van Spa naar Franchorchamps. Dat werd nog even kou lijden. Gelukkig was het grotendeels vlak, dus het tempo lag lekker hoog. Na een kilometer of wat waren we in Spa, even opletten in het verkeer en we keken tegen de muur aan waar we tegenop mochten. Wat een klim. Na wat doorbikkelen en afzien terug bij het huisje, een warme douche en het leed was zoals altijd weer vergeten. Gelukkig was het weer ook helemaal omgekeerd en was er van de mist in de ochtend niets meer over. Het zonnetje liet zich zelfs af en toe zien.

clubweekend 2013 stavelot_12

Nadat iedereen gedoucht had zijn we naar Stavelot gereden voor de maaltijd. Erg lekker en ik kreeg de indruk dat een aantal van de andere gasten blij waren dat we gingen. Dat zal ongetwijfeld niet liggen aan ons luidruchtige gedrag, ze zullen wel gewoon een hekel hebben aan Nederlanders.

Zondag
Na het ontbijt stond de zondagrit op de planning. Vanwege mijn beperkte vorm en vanwege de tijd, had ik ook voor deze rit een kortere variant. De volledige rit ging richting Coo, boven Coo langs, om het stuwmeer en weer terug. Mijn variant dook voor Coo naar beneden en pikte daar de route weer op, een mooie afdaling over het asfalt.Deze route was veruit de mooiste route van het weekend. Niet alleen de route zelf, maar ook het weer was goed. De zon scheen, de temperatuur was goed, maar helaas was het bos niet bepaald opgedroogd. De route was geweldig: veel singletrack, veel wortels, veel stuurwerk, heerlijk. Halverwege had ik een mooie afdaling over de weg, ook heerlijk. Lekker met een gangetje van 50-55 naar beneden in het zonnetje. Wat een verschil met zaterdag! Na de afdaling de route weer opgepikt en wederom een mooi stuk om te fietsen.

clubweekend 2013 stavelot_73

Terug bij het huisje was het douchen, spullen pakken, nog even in de zon zitten en wegwezen. Tommy thuis afgezet, Menno thuis afgezet en lekker naar huis.
De organisatie was goed, de routes waren goed, het was gezellig, kortom: een geslaagd weekend.

Groetjes MarkS

clubweekend 2013 stavelot_18clubweekend 2013 stavelot_52clubweekend 2013 stavelot_88clubweekend 2013 stavelot_146